Este evident ca exista o crestere a interesului companiilor pentru dezvoltarea durabila, atat la nivel operational cat si reputational. Companiile care sunt interesate,  de mai multi ani deja, sa se dezvolte in acest domeniu cauta modalitati prin care sa-si imbunatateasca strategia si nivelul de acoperire a aspectelor importante. Sunt si companii care, desi au avut doar implicari sporadice pana acum, incep la randul lor sa investeasca mai mult, fie sa isi consolideze strategia de CSR, fie sa aiba mai multe proiecte de CSR. O alta categorie de companii sunt cele care colecteaza informatiile nefinanciare pentru a le transmite grupului international din care fac parte, insa nu publica aceste informatii si in Romania. La capatul celalalt, sunt companiile care nu au facut schimbari fata de anul trecut si nu au parut sa aiba vreo intentie de a investi mai mult in acest domeniu.

Un nivel mai ridicat de transparenta a responsabilitatii sociale si de mediu este important pentru ca va creste rezilienta companiilor si va imbunatati atat rezultatele financiare cat si cele nefinanciare. Aceasta abordare va duce la cresterea increderii intre partile interesate, inclusiv in randul investitorilor si al consumatorilor. Managementul transparent al afacerilor este, de asemenea, in concordanta cu investitiile pe termen mai lung.

Standarde si instrumente de raportare

In iunie 2017, Comisia Europeana a adoptat Ghidul de Raportare Nefinanciara pentru a spori transparenta afacerilor privind aspectele sociale si de mediu. Noile linii directoare ajuta companiile sa isi indeplineasca obligatiile de raportare in conformitate cu Directiva 2014/95/UE si promoveaza raportarea inteligenta. Conform acestei directive, companiile vor publica informatii despre politicile, riscurile si rezultatele in ceea ce priveste aspectele de mediu, aspectele sociale si cele legate de angajati, precum si respectarea drepturilor omului, a coruptiei si a mitei si diversitatea in consiliile de administratie.

Acest ghid este doar unul dintre instrumentele pe care le pot folosi companiile pentru a-si construi strategia de CSR si a raporta informatiile nefinanciare. Un alt instrument foarte util sunt standardele Global Reporting Initiative, de altfel cele mai utilizate standarde la nivel mondial, care ajuta companiile si guvernele din intreaga lume sa ințeleaga si sa comunice impactul asupra problemelor critice cum ar fi schimbarile climatice, drepturile omului, guvernarea si bunastarea sociala. Standardele GRI sunt elaborate pornind de la contributia unui numar impresionant de parți interesate din toate sectoarele.

Obiective de sustenabilitate

Foarte putine companii din Romania au obiective de sustenabilitate insa acest lucru se va schimba o data cu cresterea popularitatii celor 17 Obiective pentru Dezvoltare Durabila. Aceasta corelare cu obiectivele ONU este de bun augur atat pentru managementul CSR-ului in companii cat si pentru comunicarea rezultatelor.

Managementul responsabilitatii sociale

In cazul multor companii evaluate in acest index este necesara derularea unor activitati de audit al managementului si al comunicarii CSR-ului pentru a intelege care sunt punctele forte si punctele slabe.
Companiile ar trebui sa isi traseze obiective smart, pe care sa le masoare anual, sa aiba un plan de actiune  si sa isi imbunatateasca permanent managementul CSR-ului. Ar trebui, de asemenea, sa comunice constant cu stakeholderii, nu doar sporadic asa cum se intampla in multe cazuri in tara noastra. O imagine de companie responsabila se construieste in timp si nu este usor. Este important de asemenea ca top managementul sa se implice si sa se asigure ca sunt urmarite obiectivele trasate, ca exista resurse pentru a indeplini aceste obiective si ca CSR-ul este important pentru toti, nu doar pentru departamentul de CSR sau de comunicare.

Implicarea in comunitate

Companiile au continuat sa investeasca in ritm mai alert in campanii de CSR si au pus mai mult accent pe  proiecte si programe cu impact pe termen lung si, in consecinta, au acordat mai multa atentie la masurarea rezultatelor.

In plus, aceste campanii sunt mai bine adaptate la industria din care fac parte companiile, de exemplu bancile au pus accent pe programe de educatie financiara, reteilerii alimentari au promovat mai mult furnizorii locali iar producatorii de bauturi au cautat solutii pentru a gestiona mai bine resursele naturale si deseurile.

Asa cum ne-au obisnuit in ultimii ani, companiile au continuat sa sprijine ONG-urile, fie ca au acordat granturi, au facut donatii in-kind sau au trimis voluntari sa ajute la derularea proiectelor. Am observat de asemenea un numar mai mare de campanii cu scopul de a promova patrimoniului cultural si turismul romanesc dar si campanii din zona “Stil de viata sanatos”.

La nivel de perceptie a semnificatiei denumirii “CSR-ului” este important sa nu mai existe confuzie intre “responsabilitate sociala si de mediu” si “implicare in comunitate”, acestea nu se refera la acelasi concept. Cand facem referire la CSR nu vorbim doar despre comunitate: vorbim despre responsabilitatea pe care si-o asuma o companie fata de angajati, consumatori, furnizori, autoritatile publice dar si responsabilitatea fata de mediul inconjurator.
Ce urmeaza in peisajul CSR-ului

La nivel de management al CSR-ului, investitorii sunt tot mai atenti la ce fac companiile pentru a avea un impact pozitiv in societate pentru ca multi nu mai sunt dispusi sa investeasca in companii care nu sunt interesate de o dezvoltare durabila. Consumatorii, la randul lor, au devenit mai atenti la ce cumpara si de unde cumpara. In special cei din generatia Millennials par mai dornici sa cumpere si sa lucreze pentru companii responsabile. Pentru a-si demonstra realizarile din domeniul CSR, companiile ar trebui sa ia in serios aspectele ce tin de transparenta si sa publice anual un raport nefinanciar, pentru a nu afecta negativ imaginea companiei si a crea riscuri reputationale.

La nivel de campanii de CSR, ne uitam de exemplu la faptul ca anul acesta la Cannes Lions au fost depuse aproape 900 de campanii pentru SDG Lions. Acest numar este impresionant avand in vedere ca este prima data cand reprezentantii festivalului introduc SDG Lions pentru a recunoaste campaniile care au un impact pozitiv in societate si ajuta la punerea in aplicare a Agendei 2030 pentru o dezvoltare durabila. Acest numar este un semnal puternic ca atentia companiilor se indreapta in aceasta directie.

Este evident ca este un teren fertil pentru companii sa investeasca mai mult in CSR si cu siguranta ca o vor face. Pe de alta parte, schimbarile din jurul nostru si evolutia social media ne obliga pe toti sa fim mai atenti la cum folosim resursele naturale si la incluziunea sociala pentru a lasa mostenire generatiilor viitoare o planeta vie si frumoasa.

Raportul detaliat poate fi consultat aici: Romania_CSR_Index_Detailed_Report