Dow Jones Sustainability Index World (DJSI World) este unul dintre cele mai importante standarde mondiale care fac referire la sustenabilitatea corporativa.

Indexul evalueaza indicatori de mediu, de dezvoltare sociala si guvernanta corporativa in randul celor mai mari companii din lume, atat din pietele dezvoltate cat si din pietele emergente.

DJSI a fost lansat in 1999 si este elaborat in colaborare cu RobecoSAM – o companie internationala de investitii, cu accent pe investitiile in companiile sustenabile.

Una dintre principalele concluzii ale raportului de anul acesta este ca integrarea elementelor ESG (mediu, social, guvernanta) in strategia de afaceri a companiilor este tot mai mult in atentia mass media si aceasta informare atrage atentia unui numar mare de investitori.

Evaluatorii au identificat companiile cu cele mai bune punctaje din fiecare dintre cele 24 de industrii conform Global Industry Classification Standard (GICS). Printre acestea mentionam BMW – Industria Auto si Componente Auto, Westpac Banking Corp – Industria Bancara, LG Electronics Inc – Industria Bunurilor de consum de folosinta indelungata; Metro – Food Retail sau Nestle – Industria Alimentara. Puteti citi mai multe detalii despre liderii pe industrie din 2016/2017 pe site-ul RobecoSAM.

 

Criteriile pe baza carora sunt evaluate companiile

Companiile au fost evaluate pe baza unui formular dezvoltat de RobecoSAM: Corporate Sustainability Assessment (CSA). Formularul CSA este conceput pentru a permite o evaluare integrata a criteriilor economice, de mediu si sociale. Scopul principal al metodologiei CSA este de a aborda  acele tendinte viitoare privind sustenabilitatea corporativa care sunt legate de performanta financiara si, prin urmare, de a ridica stacheta in fiecare an.

 

Care au fost principalele schimbari in 2016

Conceptul Materialitate

Una dintre cele mai importante schimbari din 2016 a fost accentul mai pronuntat pe conceptul de Materialitate: RobecoSAM a evaluat mai in profunzime in ce masura companiile identifica si raporteaza cu privire la aspectele considerate ca fiind relevante pentru industria din care fac parte.

Companiile au fost invitate sa explice cum sunt conectate aspectele materiale de obiectivele de afaceri si in ce masura membrii boardului primesc compensatii daca se inregistreaza progrese ale indicatorilor de sustenabilitate pe termen lung.

Evaluarea impactului social

Programele de CSR si Filantropie Corporativa evolueaza constant iar masurarea impactului acestora devine o practica tot mai frecventa.

Drept rezultat, RobecoSAM a dezvoltat criteriul Impact Measurement & Valuation.

Scopul acestui nou criteriu este de a evalua daca companiile au dezvoltat programe de business speciale pentru a aborda nevoile societatii si daca se masoara si se evalueaza impactul social in sens mai larg. Programele care adreseaza nevoi societale sunt initiative care genereaza in mod specific valoare de business, pentru ca abordeaza probleme asa cum sunt exprimate, de exemplu, in Sustainable Development Goals ale ONU.

Brand management

Criteriul Brand Management a fost actualizat in colaborare cu Interbrand, o companie internationala de consultanta in branding.

Rezultatatul a fost un set nou de 3 intrebari care se concentreaza pe modul in care companiile isi pozitioneaza brandurile lor si folosesc sustenabilitatea ca un factor de diferentiere. Acest nou set de intrebari s-a aplicat numai pentru industriile orientate spre consumator.

 

Imbunatatiri ale punctajelor din 2016 in comparatie cu cele din 2015

Criteriile pentru care companiile au avut cel mai mare punctaj in 2016:

  • Codurile de conduita in afaceri
  • Guvernanta corporativa
  • Sisteme de management si politicii de mediu

Criteriile pentru care companiile au avut cel mai slab punctaj in 2016:

  • Eco-eficienta operationala
  • Dezvoltarea capitalului uman
  • Materialitate (Criteriu nou in 2016)

Criteriul CSA pentru care s-a inregistrat cea mai mare crestere in 2016, in comparatie cu 2015:

  • Corporate Citizenship si Filantropie: + 22.09%

Un scor mare pentru “Corporate Citizenship si Filantropie” arata ca tendinta companiilor este de a integra tot mai multe activitati de corporate citizenship in mod strategic, cu prioritati bine definite si care sunt aliniate la obiectivele lor de afaceri, permitand companiilor sa exploateze la maxim propriile puncte forte, brandurile si angajatii, si sa aiba un impact maxim asupra beneficiarilor.

Criteriul CSA pentru care s-a inregistrat cea mai slaba crestere in 2016, in comparatie cu 2015:

  • Indicatorii privind forta de munca si drepturile omului: -34.82%

Criteriul „Forta de munca si drepturile omului” a avut cel mai mare declin in principiu din cauza unor intrebari nou introduse cu referire la drepturile omului. Pe baza rezultatelor obtinute, este evident ca aceasta este o arie de interes pentru companii in viitor – multe dintre acestea au adoptat politici privind drepturile omului, dar putine au instrumentele necesare pentru a evalua, diminua si remedia riscurile privind drepturile omului.

 

Despre Dow Jones Sustainability Index World 2016

In 2016, chestionarele au fost trimise catre cele mai mari 3400 de companii din lume.

Un numar record: 867 de companii au completat chestionarele CSA – Corporate Sustainability Assessment. Au fost evaluate 1.986 de companii, din care 867 in urma completarii chestionarelor si 1119  exclusiv pe baza informatiilor publice.

Puteti afla mai multe detalii despre indexul DJSI World pe site-ul RobecoSAM 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *